نیک آیدی

یوتیوب چیست؟

یوتیوب

16 آذر 1402 60 بازدید
نیک آیدی

یوتیوب چیست؟

اگر تا امروز ویدیویی را به صورت آنلاین تماشا کرده باشید، به احتمال خیلی زیاد آن ویدیو یا منشا تولید آن از سایت یوتیوب بوده است. اما آیا می‌دانید یوتیوب چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در این مقاله به‌طور کامل به این موضوع می‌پردازیم.

یوتیوب در واقع یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های اشتراک‌گذاری ویدیو است. شما می‌توانید علاوه بر تماشای میلیون‌ها ویدیو، محتوای خود را بسازید و در یوتیوب آپلود کنید تا آن‌ها را با افراد دیگر نیز به اشتراک بگذارید و حتی از این کار کسب درآمد کنید.

فرقی نمی‌کند که ویدیوها را با لپ تاپ و گوشی هوشمند تماشا می‌کنید یا کامپیوتر و تبلت؛ چرا که در هر صورت از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن یوتیوب به ویدیو‌های مختلف دسترسی دارید. در این مقاله خلاصه‌ای از تاریخچه یوتیوب و ویژگی‌های آن را می‌خوانید. همچنین به شما می‌گوییم که چطور از یوتیوب استفاده کنید و از قابلیت‌های آن بهره‌مند شوید.

وتیوب چیست؟

در پاسخ به این سوال که یوتیوب چیست باید گفت، یوتیوب یک پلتفرم شبکه اجتماعی برای تولید محتوای ویدیویی، اشتراک گذاری و تماشای آنهاست. تمامی این خدمات یوتیوب به‌صورت رایگان در دسترس میلیون‌ها کاربر جهانی قرار می‌گیرد. یوتیوب در ازای این خدمات، تبلیغاتی را به کاربران نمایش می‌دهد که البته برخی افراد می‌توانند با خرید اشتراک، ویدیوهای مورد نظر خود را بدون تبلیغات تماشا کنند.

تعداد زیادی از ویدیوهای یوتیوب توسط افراد معمولی بارگذاری می‌شوند. اما بعضی از ویدیوها توسط سازمان‌ها و رسانه‌های خبری مانند بی‌بی‌سی، سی‌بی‌اس، هولو و برخی شرکت‌ها از جمله خود یوتیوب بارگذاری می‌شوند. فقط افرادی که بالای ۱۸ سال سن دارند و در یوتیوب حساب کاربری دارند، می‌توانند ویدیو‌ها را در کانال یوتیوب خود بارگذاری کنند.

تاریخچه یوتیوب

یوتیوب در فوریه سال 2005 میلادی توسط سه کارمند سابق پی پل (PayPal)، چاد هرلی، استیو چن و جاوید کریم تاسیس شد. حدود یک سال و نیم بعد، گوگل این شرکت را به مبلغ 1.65 میلیارد دلار خریداری کرد و از آن زمان تا کنون، یوتیوب به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گوگل فعالیت می‌کند.

یوتیوب پس از گوگل، دومین سایت پرطرفدار از نظر تعداد بازدیدکننده‌هاست. علاوه‌براین، سرویس یوتیوب بزرگ‌ترین شاخه گوگل است که در نوار ابزار آن دیده می‌شود.

یوتیوب حتی از شبکه‌های مجازی فیس‌بوک و اینستاگرام هم پرطرفدارتر است. آمارها نشان می‌دهند که در هر دقیقه، تقریبا ۱۸۳ ساعت ویدیو در یوتیوب آپلود می‌شود. این پلتفرم بیش از ۲.۶ میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد که در مجموع، هر روز حدود ۵ میلیارد ویدیو تماشا می‌کنند.

آیا یوتیوب برای همه سنین مناسب است؟

همان‌طور که گفتیم، تنوع ویدیوهایی که در یوتیوب آپلود می‌شود بسیار زیاد است و تقریبا هر نوع ویدیویی در یوتیوب وجود دارد. البته براساس سیاست‌های یوتیوب، ویدیوهایی که حق رسانه‌ای آنها محفوظ است (مثل نسخه اصلی فیلم‌ها)، محتواهای جنسی و سرقت، اجازه انتشار در این وب‌سایت را ندارند. بد نیست بدانید که گاهی اوقات،‌ برخی افراد با ترفندهایی، محتواهای مضر را در یوتیوب منتشر می‌‌کنند که خوشبختانه، این ویدیوها توسط یوتیوب شناسایی و حذف می‌شوند.

در مجموع باید گفت برخی ویدیوهای یوتیوب برای همه افراد، به ویژه کودکان زیر ۱۳ سال مناسب نیستند و به والدین توصیه می‌شود که مراقب کودکان‌شان در فضای یوتیوب باشند.

یوتیوب برای کاربران خردسال و کودک نیز پلتفرمی اختصاصی دارد که با عنوان YouTube Kids فعالیت می‌کند. در این پلتفرم، ویدیوهایی مناسب کودکان، مثل انیمیشن‌ها و ویدیوهای آموزشی به اشتراک‌ گذاشته می‌شود. به این ترتیب، خیال والدین نیز آسوده خواهد بود.

آمارهای جالب یوتیوب

آمار بازدیدها و کاربران یوتیوب بسیار جالب است و حقایقی را درباره این پلتفرم فاش می‌کند. این آمارها همچنین به شرکت‌های تبلیغ‌دهنده کمک می‌‌کند تا مخاطب مورد نظر خود را بهتر شناسایی کنند. جدیدترین آمارها که در سال ۲۰۲۳ به‌روزرسانی شدند، به شرح زیر هستند:

یوتیوب در سراسر جهان، بیش از ۲.۶ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.
روزانه ۷۲۰ هزار ساعت ویدیو در یوتیوب آپلود می‌شود.
روزانه ۵ میلیارد ویدیو در یوتیوب دیده می‌شود.
جاوید کریم، یکی از سازنده‌های یوتیوب، اولین ویدیو را با عنوان Me at the zoo (من در باغ‌وحش) در یوتیوب منتشر کرد که هنوز در دسترس است.
ویدیوی Baby Shark Dance (رقص بچه کوسه)، با 12.6 میلیارد بازدید، پربازدیدترین ویدیوی یوتیوب محسوب می‌شود. تعداد بازدیدهای این ویدیو در ژانویه 2022 از مرز 10 میلیارد گذشت و هنوز هم در حال افزایش است.
بیشترین کاربران یوتیوب در کشور هند هستند که براساس داده‌های ۲۰۲۳، تعداد آنها به ۴۶۷ میلیون می‌رسد.
از لحاظ فنی، یوتیوب بعد از گوگل، بیشترین کاربر را دارد.
درآمد جهانی یوتیوب از طریق تبلیغات در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲، برابر با ۷.۰۷ میلیارد دلار بوده است.
کانال یوتیوب T-Series با 232 میلیون سابسکرایبر، بیشترین دنبال کننده را دارد.
در سال 2023، YouTube Premium و YouTube Music که از زیرمجموعه‌های یوتیوب هستند، در مجموع 80 میلیون دنبال‌کننده دارند.
یوتیوب بعد از اینستاگرام، محبوب‌ترین پلتفرم اجتماعی محسوب می‌شود.
۴ درصد از بازدیدکننده‌ها مرد هستند.
۶ درصد از بازدیدکننده‌ها زن هستند.
گروه سنی بیشتر کاربران یوتیوب ۱۵ تا ۳۵ سال است.
بیش از ۷۰ درصد آمار تماشای ویدیو با گوشی همراه‌ بوده است.
ویدیوهای کمدی بیشترین بازدید را در یوتیوب دارند (۷۷ درصد از کاربران).
کمپانی اپل با صرف هزینه ۲۳۷.۱۵ میلیون دلار، بیشترین تبلیغ را در یوتیوب منتشر کرده است.
یوتیوب بیش از ۲۵ درصد از ترافیک گوشی در جهان را به خود اختصاص داده است.
یوتیوب با ۷۴ درصد کاربر بزرگسال، محبوب‌ترین پلتفرم آنلاین اجتماعی در آمریکا محسوب می‌شود.
۴ درصد از محتوای یوتیوب در آمریکا، ۹.۲ درصد در هند و ۴.۸ درصد در ژاپن تولید می‌شود.
یک بازدیدکننده معمولی در یوتیوب، حداقل از ۹ صفحه در روز بازدید می‌کند.
در سال ۲۰۲۰، بازدیدکننده‌ها ۱۰۰ میلیارد ساعت محتوای گیمینگ را تماشا کردند.
در سال ۲۰۲۰، ۷۲ درصد از مردم برای پیدا کردن و تماشای محتواهای تناسب اندام از یوتیوب استفاده کردند.
یوتیوب بیش از ۵۱ میلیون کانال فعال دارد.
۲۰ درصد از ۱۰۰ جستجوی برتر یوتیوب مربوط به موسیقی است.
۶ درصد از درآمد گوگل از طریق تبلیغات، توسط یوتیوب خلق می‌شود.
YouTube Shorts (ویدیوهای کوتاه یوتیوب با فضایی شبیه به تیک‌تاک و اینستاگرام)، بیش از 30 میلیارد بازدید روزانه دارد.
ویدیوهای یوتیوب به‌طور میانگین ۱۵ ثانیه هستند.
یوتیوب دومین پلتفرم محبوب برای بازاریابی اینفلوئنسری است.

دلیل محبوبیت یوتیوب چیست ؟

همان‌طور که می‌دانید یکی از دلایل اصلی محبوبیت یوتیوب، تعداد و تنوع زیاد ویدیوهایی است که شما می‌توانید در این سرویس پیدا کنید. ویدیوها به‌صورت رایگان در دسترس هستند و برای تماشای آنها نیازی نیست که هزینه‌ای را پرداخت کنید. البته همان‌طور که گفتیم، با پرداخت هزینه اشتراک ماهانه می‌توانید ویدیوها را بدون تبلیغات تماشا کنید.

طبق بررسی‌های صورت گرفته، به طور میانگین در هر دقیقه، ۲۵۰۰ ویدیوی جدید (تقریبا ۱۸۳ ساعت) در یوتیوب آپلود می‌شود. بنابراین همیشه ویدیوی جدید وجود دارد؛ از فیلم و انیمیشن گرفته تا ویدیو‌های سرگرم‌کننده و آموزشی در حوزه‌های مختلف.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت یوتیوب این است که تعداد زیادی از ویدیوها توسط کاربران معمولی، مثل من و شما تولید می‌شوند. اگر در زمینه خاصی مهارت و توانایی زیادی داشته باشید و بتوانید با کیفیت مطلوبی به تولید محتوای ویدیویی بپردازید، به راحتی می‌توانید با آپلود ویدیوها در کانال یوتیوب خود به درآمد برسید.

محتوای ویدیویی شما در صورت ارزشمند بودن، مورد استفاده مخاطب یا مشتریان خاص شما قرار خواهد گرفت. به این ترتیب می‌توانید برندسازی کنید، رهبر کسب و کار خود شوید و در نهایت مشتری جذب کنید.

حتی اگر بتوانید در سایت یوتیوب محتوای سرگرم‌کننده به اشتراک بگذارید، بازهم شما برنده هستید. در صورتی که تعداد بازدید ویدیوهای شما بالا باشد، یوتیوب به شما پیشنهاد ارائه تبلیغ خواهد داد و به ازای هر بار دیده شدن ویدیوی شما که همراه با تبلیغات است، مبلغی را به حساب شما واریز خواهد کرد.

قابلیت‌ها و ویژگی‌های یوتیوب

از جمله قابلیت‌هایی که یوتیوب در دسترس کاربران قرار می‌دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جستجو و تماشای میلیون‌ها ویدیو توسط کاربران یوتیوب
ایجاد یک کانال شخصی در یوتیوب
آپلود ویدیوها در کانال شخصی
لایک کردن، کامنت گذاشتن و به اشتراک‌گذاری ویدیوهای آپلود شده در یوتیوب
دنبال کردن سایر کانال‌ها و کاربران در یوتیوب
ایجاد یک فهرست پخش برای سازماندهی ویدیوها و گروه‌بندی ویدیوها

استفاده از یوتیوب بسیار ساده است و طراحی وب‌سایت آن به صورتی انجام شده که شما بدون دردسر بتوانید ویدیو مورد نظر خود را جستجو و تماشا کنید. نکته اول این است که برای تماشای ویدیو در یوتیوب نیازی نیست که حساب کاربری داشته باشید. اما داشتن حساب کاربری می‌تواند مزایایی را برای شما به همراه داشته باشد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سابسکرایب (دنبال) کردن کانال‌های مورد علاقه و تماشای ویدیوهای جدید
دریافت نوتیفیکشن هنگام آپلود ویدیوهای جدید در کانال‌های سابسکرایب شده
حمایت از سازندگان مورد علاقه خود از طریق لایک، کامنت و…
پیگیری سابقه مشاهده ویدیوی خود
تماشای ویدیوهای ذخیره شده از قبل
ایجاد لیست‌های پخش ویدیوی مختلف به صورت عمومی یا خصوصی
سفارشی‌سازی تنظیمات برای اعلان‌ها، پخش، حریم خصوصی، برنامه‌های متصل و موارد دیگر

اگر یک حساب کاربری ایجاد کنید، می‌توانید ویدیوهای کمتر از ۱۵ دقیقه را با خانواده و دوستان خود به اشتراک بگذارید. در صورتی که مراحل تأیید حساب خود را انجام دهید، می‌توانید ویدیوهای بیش از ۱۵ دقیقه را هم بارگذاری کنید. علاوه بر مواردی که گفته شد، شما می‌توانید از برخی امکانات یوتیوب، مثل ویرایش ویدیو برای ایجاد یک فیلم با موسیقی هم استفاده کنید.

همچنین می‌توانید با گزینه حریم خصوصی یوتیوب، افرادی که ویدیوهای شما را مشاهده می‌کنند محدود کنید یا کلیپ‌های مورد علاقه خود را در آرشیو جستجو کنید. همچنین می‌توانید درباره فیلم‌هایی که تماشا کردید نظر دهید، یک فیلم کامل را در سیستم خود به صورت آنلاین تماشا کنید، از امکانات زیرنویس یوتیوب استفاده کنید و در نهایت از قابلیت پخش تصاویر و کیفیت بالای آن بهره ببرید.

همچنین اگر شما حساب کاربری گوگل دارید می‌توانید از همان حساب برای ثبت نام و وارد شدن به حساب کاربری یوتیوب خود استفاده کنید. در غیر این صورت ابتدا باید یک حساب کاربری گوگل ایجاد کنید و با کلیک بر روی گزینه Sign in به حساب کاربری خود وارد شوید. سپس از طریق گوگل، به حساب یوتیوب خود متصل شوید.
آدرس سایت یوتیوب

اکنون که می‌دانیم یوتیوب چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، بد نیست به نحوه دسترسی و ورود به سایت یوتیوب اشاره کنیم. برای وارد شدن به وب‌سایت یوتیوب کافی است آدرس youtube.com را در مرورگر دستگاه خود تایپ کنید و اینتر را بزنید تا صفحه اصلی وبسایت یوتیوب برای شما باز شود.

البته همان‌طور که می‌دانید، این سایت چندین سال است که در کشور ایران فیلتر شده و برای دسترسی به آن باید از فیلترشکن مناسب استفاده کنید.

برای ورود به یوتیوب با گوشی، علاوه بر سایت می‌توانید از اپلیکیشن یوتیوب که به صورت پیش‌فرض در گوشی‌ اندروید یا آیفون نصب شده نیز استفاده کنید.

روش پیدا کردن ویدیو مورد نظر در یوتیوب

تا این بخش از مقاله گفتیم که قابلیت و ویژگی‌های یوتیوب چیست و چطور می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. در ادامه بد نیست شما را با نحوه استفاده از یوتیوب آشنا کنیم. همان‌طور که گفتیم، با ورود به سایت یوتیوب یا اپلیکیشن آن در گوشی می‌توانید ویدیوهای دلخواه را تماشا کنید.

اما برای تجربه کاربری بهتر، پیشنهاد می‌کنیم که یک حساب کاربری در یوتیوب درست کنید یا از طریق حساب کاربری گوگل، وارد یوتیوب شوید. توجه داشته باشید که بدون حساب کاربری نمی‌توانید ویدیو مورد علاقه خود را لایک کنید با برای آن کامنت بنویسید.

با دنبال کردن کانال‌های مورد علاقه‌تان می‌توانید از آپلود شدن ویدیوهای جدید آن باخبر شوید. همچنین می‌توانید با جستجوی موضوع مورد نظر، ویدیوی آن را پیدا کنید. برای این کار کافی‌است عبارت یا کلمه مورد نظر خود را در قسمت Search که با علامت ذره‌بین هم مشخص شده، جستجو کنید.

در این صورت، تمام ویدیوهای مرتبط با آن کلمه کلیدی برای شما نمایش داده می‌شود. در صورت نیاز، می‌توانید از بین آن‌ها بهترین کانال را انتخاب کرده و روی گزینه سابسکرایب (subscribe) کلیک کنید تا ویدیوهای بعدی آن کانال را نیز ببینید. اما منظور از سابسکرایب در یوتیوب چیست ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که سابسکرایب در یوتیوب، درواقع همان دنبال کردن کانال مورد نظر است. این گزینه کمی پایین‌تر از قسمت نمایش ویدیو در دسترس قرار دارد.

آپلود ویدیو در یوتیوب

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که روش آپلود یا بارگذاری ویدیو در یوتیوب چیست ؟ برای بارگذاری ویدیو در یوتیوب باید وارد حساب کاربری خود شوید و از نوار ابزار بالای صفحه، سمت راست، گزینه Create را انتخاب کنید. آیکون Create شبیه یک دوربین است که یک + در وسط آن قرار دارد. با کلیک روی Create، یک کشو باز می‌شود که دو گزینه را نشان می‌دهد؛ گزینه Upload Video برای بارگذاری ویدیوی جدید و گزینه Go Live برای انتشار ویدیو به‌صورت زنده است.

با انتخاب گزینه upload video می‌توانید ویدیوی مورد نظر خود را بارگذاری کرده و به اشتراک بگذارید. اما قبل از آن باید عنوان و دیسکریپشن ویدیو را وارد کنید.

دیسکریپشن یوتیوب چیست؟

بعد از انتخاب ویدیو، شما باید توضیحات، عنوان، کلمات کلیدی و نکات مربوط به آن را وارد کرده و سپس آن را منتشر کنید. دیسکریپشن ویدیو، توضیحی درباره محتوای آن است. با نوشتن دیسکریپشن مناسب، یوتیوب به راحتی ویدیوی شما را در دسته‌های مرتبط قرار می‌دهد و بازدید آن بالا می‌رود. برای نوشتن دیسکریپشن مناسب، باید اطلاعات مفید و مرتبط را در آن قرار دهید و طول مناسبی برای آن انتخاب کنید.
کانال یوتیوب چیست؟

کانال درواقع همان صفحه شما در یوتیوب است که فضایی مناسب را برای اشتراک‌گذاری ویدیو فراهم می‌کند. با استفاده از کانال یوتیوب می‌توانید تمام ویدیوهایی را که ساخته‌اید و بارگذاری کرده‌اید، به راحتی گروه‌بندی کنید و لیست پخش خود را بسازید. همچنین، با داشتن یک آدرس URL اختصاصی برای کانال، می‌توانید از آن برای تبلیغ و جذب کاربران بیشتر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله توضیح دادیم که یوتیوب چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. یوتیوب بعد از گوگل،‌ پرکاربردترین موتور جستجوی جهان است و یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای برقراری ارتباط با مردم جهان محسوب می‌شود.

فرقی نمی‌کند که برای تبلیغ یا گسترش کسب‌وکارتان به یوتیوب نیاز دارید یا برای اشتراک‌گذاری دانش و اطلاعات خود، چرا که در هر صورت، مخاطب خاص خود را پیدا خواهید کرد. علاوه‌براین، به‌عنوان کاربر بازدیدکننده نیز به دریایی از ویدیوهای سرگرم‌کننده و آموزشی دسترسی خواهید داشت.
هدف اصلی یوتیوب چیست ؟

یوتیوب یک پلتفرم شبکه اجتماعی برای اشتراک‌گذاری ویدیو است. میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان در یوتیوب حساب کاربری ایجاد کرده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد ویدیوهایی را در آن آپلود کنند و در دسترس کاربران دیگر قرار دهند. اما این تنها یک روی سکه است. در طرف دیگر، کاربران بازدیدکننده هستند که با الگوی رفتاری خود مشخص می‌کنند چه محتواهایی تولید و اشتراک‌‌گذاری شود.
مزایای یوتیوب چیست ؟

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که یوتیوبر‌ها با تولید محتوای ویدیویی و آپلود آنها در یوتیوب، درآمد کسب می‌کنند. علاوه‌براین، بازدیدکننده‌ها نیز به میلیون‌ها ویدیوی سرگرم‌کننده و آموزشی دسترسی دارند.
معایب یوتیوب چیست ؟

یکی از اصلی‌ترین معایب یوتیوب، نمایش تبلیغات است. البته تبلیغات همان چیزی‌ است که یوتیوبرها از آن کسب درآمد می‌کنند؛ با این‌حال وجود آنها برای بازدیدکننده‌ها آزاردهنده است. گاهی اوقات می‌توان از تبلیغات عبور کرد؛ اما برخی مواقع باید ویدیوهای ۱۵ تا ۲۰ ثانیه‌ای را تماشا کرد. بازدیدکننده‌ها می‌توانند با خرید اشتراک ویژه، از تماشای ویدیو بدون تبلیغات لذت ببرند.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید