توییچ چیست؟ هرآنچه که باید در مورد پلتفرم استریم شرکت آمازون بدانید
همانطور که بیشتر ما از تماشای ورزش فوتبال لذت میبریم و آن را صرفا به بازی کردن در زمین چمن محدود نمیکنیم، افراد زیادی هم وجود دارند که از تماشای بازیهای ویدیویی لذت میبرند. حال پلتفرم توییچ محیط مناسبی برای استریم و تماشای بازیهای ویدیویی فراهم کرده است که میتوانید با مراجعه به آن، به تماشای استریم بازیهای مختلف بپردازید، با استریمرهای مختلف تعامل کنید و اوقات خوبی داشته باشید. حال اگر بخواهید پدیده استریمینگ را از طریق توییچ جدیتر دنبال کنید، میتوانید به درآمدزایی هم برسید. در ادامه مقاله توییچ چیست سعی میکنیم شما را با این پلتفرم و سایت آن بیشتر آشنا کنیم.
توییچ چیست؟
توییچ یک سرویس آنلاین است که تمرکز اصلی خود را روی استریمینیگ و محتویات ویدیو گیمی میگذارد. شما میتوانید با مراجعه به این سایت به تماشای برخی از بهترین استریمرهای دنیا بپردازید که در حال تجربه بازیهای مختلف هستند. در حالی که توییچ در ابتدا فقط و فقط مربوط به بازیهای ویدیویی بود، در طی زمان گسترش پیدا کرد تا امروزه بتوانید محتویات متفاوتی را در سطح آن تماشا کنید. از موسیقی و پادکستها گرفته تا رویدادهای مهم و برخی سریالهای تلوزیونی؛ توییچ پر از محتویات غنی و مختلف است که میتوانید به لطف آنها حسابی سرگرم شوید.
خوشبختانه Twitch رابط کاربری فوقالعاده ساده و کاربردی دارد که به واسطه آن، میتوانید بازیها و استریمرهای مورد علاقه خود را پیدا کرده و آنها را دنبال کنید. اما همانطور که پیش از این هم گفته شد، توییچ میتواند مکان خوبی برای اشتغالزایی باشد. استریمرهایی که در این پلتفرم فعالیت میکنند، درآمدهای بالایی دارند که آن را از طرق مختلف مانند دونیتها، اسپانسرها و سیستم درآمدزایی خود توییچ به دست میآورند. لازم به ذکر است که موضوع درآمدزایی فقط به گیمرهای خارجی محدود نمیشود و ما استریمرهای ایرانی متعددی در توییچ داریم که به فعالیت میپردازند. علاوه بر تمامی این موضوعها، سایت Twitch مانند یک شبکه اجتماعی است که به لطف آن میتوانید دوستان زیادی پیدا کنید. در ادامه مقاله توییچ چیست در ویژگیهای این پلتفرم دقیقتر خواهیم شد.
توییچ چقدر معروف است؟
پلتفرم Twitch در سال 2014 توسط شرکت بزرگ آمازون (Amazon) خریداری شد و هنوز هم یکی از پربازدیدترین وبسایتهای آمریکای شمالی است. با توجه به گزارشها، توییچ در سال 2020 چیزی حدود 41.5 میلیون کاربر داشت که انتظار میرود تا پایان سال 2024، به عدد 51.6 میلیون کاربر برسد. هزاران نفر از این کاربرها که در موردشان صحبت کردیم، از طریق روش Partner Program درآمدهای خوبی کسب میکنند و زندگی خود را از همین مسیر میچرخانند. البته که هدف اصلی توییچ تولید سرگرمی و محتوا برای مخاطبها است که برای ارتقا سطح آن از طرف تولید کنندگان، سیستم درآمدزایی دارد. در واقع هرچقدر که کیفیت محتوای شما بیشتر باشد و بازدید کننده بیشتری بگیرد، درآمد بالاتری به همراه خواهد داشت.
چگونه میتوانیم از طریق توییچ، به تماشای استریم بپردازیم؟
همانطور که در مقاله آموزش توییچ پرداختیم، اگر بخواهید به تماشای استریمرها و بازیهای موردعلاقه خود در پلتفرم مورد بحث بپردازید، باید وارد سایت رسمی Twitch شوید. همچنین به غیر از نسخه وب، توییچ شامل یک برنامه رسمی هم میشود که قادر هستید آن را روی کنسولهای خانگی (مانند پلی استیشن و ایکس باکس) و موبایلهای هوشمند خود نصب کنید. همچنین باید بدانید که استفاده از برنامه و سایت توییچ کاملا رایگان است و شما نیاز به پرداخت هیچگونه هزینه یا ساخت اکانتی برای استفاده از آن ندارید.
با این وجود، ساخت یک حساب Twitch میتواند حسابی مفید و کارآمد باشد. اگر حساب خاص خود را داشته باشید، میتوانید استریمرهای مورد علاقهتان را Follow کنید تا از استریمها و محتویات جدید او عقب نمانید. همچنین در صورت داشتن یک حساب میتوانید در Chatroom استریمهای مختلف کامنت بگذارید و با دیگر بازدیدکنندگان (Viewerها) صحبت کنید. حال اگر به محتوای یک استریمر خاص علاقهمند شدید میتوانید از راههای مختلف از او حمایت مالی کنید تا به فعالیت خود ادامه دهد.
چگونه استریمهای مناسب را برای تماشا پیدا کنیم؟
در این قسمت از مقاله توییچ چیست میخواهیم شما را با نحوه پیدا کردن استریمهای مناسب آشنا کنیم. هنگامی که وارد سایت یا برنامه توییچ میشوید، میتوانید در صفحه اول و اصلی آن استریمهای پیشنهادی را ببینید و واردشان شوید. اما اگر در همان صفحه اول گزینه مناسب خود را پیدا نکردید، میتوانید وارد Category بازیها شوید. هنگامی که این کار را انجام دهید، وارد دستهبندی بازیهای مختلف میشوید و میتوانید بازی مورد علاقهتان و تمامی استریمهای مربوط به آن را تماشا کنید. اگر هم نتوانستید بازی مورد نظر را در نگاه اول ببینید، میتوانید از قسمت جست و جو یا همان Search بهره ببرید.
علاوه بر این بیشتر استریمرهای معروف فعالیت مستمری در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر دارند. به همین دلیل، میتوانید به راحتی و تنها با کمی گشت و گذار در این شبکههای اجتماعی، استریمرهای جدیدی پیدا کرده و به تماشای آنها بپردازید. استفاده از هشتگهای مربوط میتواند کمک خوبی در پیدا کردن گزینههای جدید باشد.
توییچ دیگر محدود به بازیهای ویدیویی نیست!
همانطور که گفته شده توییچ در ابتدا تنها با هدف جذب مخاطبهای مربوط به بازیهای ویدیویی آغاز به کار کرد. اما بعدها این سیاست را تغییر داد تا مخاطبها و علاقهمندان زمینههای دیگر هم وارد توییچ شده و از قابلیتهای آن لذت ببرند. یکی از محبوبترین دستههای غیر ویدیو گیمی که میتوانیم به آن اشاره کنیم، Just Chatting است. در این دستهبندی استریمرها پشت سیستم خود مینشینند و صرفا با ویورها و کارابران شروع به صحبت کردن میکنند. شاید در ابتدا فکر کنید که Just Chatting میتواند حوصله سربر باشد؛ اما شرایط به هیچ وجه این گونه نیست. بیشتر استریمرهایی که در Just Chatting فعالیت میکنند افراد جذاب و بامزهای هستند و در برخی مواقع برنامههای مختلف و جذابی را برای مخاطبها خود تدارک میبینند.
علاوه بر Just Chatting میتوانیم به Talk Showها اشاره کنیم. در طی این Talk Showها میزبانها یک سری اشخاص را به عنوان مهمان دعوت کرده و با او صبحت میکنند. حال این Talk Showها موضوعهای متنوعی را در بر میگیرند که از جمله آنها میتوانیم به برنامههای آشپزی اشاره کنیم. رویدادهای مهم ویدیو گیمی (مانند State of Play و Nintendo Direct) هم عضو ثابت توییچ هستند.
حال اگر در این میان به دنبال محتویات خلاقانهتر و هنریتر هستید، میتوانید وارد دستهبندی Creative شوید. در این بخش نقاشها، خوانندهها، کازپلیرها، انیماتورها و… در مورد کار و پروژههای خود صحبت کرده یا آنها را به نمایش میگذارند. مخاطبهای بخش Creative نسبت به کاربران سایر زمینههای مذکور متفاوت هستند و جامعه کاربری خاصی دارند.
آیا توییچ یک شبکه اجتماعی محسوب میشود؟
از زمان عرضه اولیه، توییچ نهایت تلاش خود را برای پیشرفت و رسیدن به تکامل به کار گرفته است. با اینکه پلتفرم مورد نظر در ابتدا تنها با هدف استریم بازیهای ویدیویی تاسیس شد، اما بعدها تغییر رویه داد تا کمکم به یک شبکه اجتماعی گسترده مانند Facebook تبدیل شود. کاربران توییچ میتوانند یکدیگر را دنبال کرده و برای هم پیام یا Direct Massage بفرستند. علاوه بر این و همانطور که به احتمال زیاد میدانید، هر استریم چت روم خاص خود را دارد که به واسطه آن، استریمرها و ویورها با هم صحبت میکنند.
در کنار مواردی که در مورد آنها صحبت کردیم، باید به Pulse هم نیمنگاهی داشته باشیم. Pulse که جزوی از توییچ محسوب میشود، درست مانند تایم لاین شبکههای اجتماعی مانند توییتر و فیس بوک عمل میکند. کاربران پلتفرم مورد بحث میتوانند با استفاده از Pulse پست بگذارند، با یکدیگر تعامل داشته باشند و پستهای مختلف را لایک کنند. تمامی این قابلیتها که در مورد آنها صحبت کردیم از طریق برنامه توییچ هم قابل دسترس هستند و میتوانید از آنها لذت ببرید.
منظور از Twitch Partner و Twitch Affiliate چیست؟
Twitch Partner و Twitch Affiliate دو نوع خاص از حسابهای سایت توییچ هستند که اگر به آنها دسترسی پیدا کنید، قادر هستید از استریم کردن بازیها به درآمد برسید. البته که برای رسیدن به سطح Partner یا Affiliate باید به تعداد خاصی از بازدید کنندگان و دنبال کنندگان برسید تا در ادامه قادر به درآمدزایی باشید.
اما بیاید در این قسمت از مقاله توییچ چیست با دو سطح مذکور بیشتر آشنا شویم. استریمرهایی که به سطح Twitch Affiliate برسند، به Bits (نوعی از حمایت مالی که از سوی ویورها به استریمرها میرسد) دسترسی پیدا میکنند. همچنین Twitch Affiliateها میتوانند پنج درصد از درآمد اثری که از طریق پروفایل آنها به فروش رسیده را دریافت کنند. برای مثال، اگر یک فرد به استریم بازی FIFA 22 بپردازد و کاربران از طریق پروفایل او 100 نسخه از بازی را تهیه کنند، پنج درصد از درآمد حاصل شده به او میرسد.
اما افرادی که به سطح Twitch Partner برسند علاوه بر تمامی قابلیتهای Twitch Affiliate، به یک سری ویژگیهای جدید هم دست پیدا خواهند کرد. برای مثال، آنها پول مشخصی را از طریق ویدیوهای تبلیغاتی که در استریم آنها پخش میشود را دریافت خواهند کرد. علاوه بر این، Twitch Partnerها میتوانند یک اشتراک پولی و شخصی را هم برای استریم خود در نظر بگیرند و آن را در معرض فروش بازدید کنندگان قرار دهند. این اشتراکهای پولی شامل مواردی مانند ایموجیها، استیکرها و ایموشنهای مختلفی میشوند که خود استریمرها آنها را طراحی و مشخص میکند. بنابراین هر استریمر اشتراک خاص خود را دارد که شامل ویژگیهای متفاوتی میشود. یکی از بهترین راههایی که میتوانید از یک استریمر حمایت کنید، رفتن به سراغ همین اشترکهای پولی است.
آیا میتوان روی توییچ به عنوان منبع درآمدی ثابت برای زندگی حساب کرد؟
اگر بخواهیم خیلی کوتاه پاسخ این سوال را بدهیم، باید بدانید که جواب مثبت است. در حالی که میتوان روی استریم کردن به عنوان یک شغل دوم حساب کرد، افراد زیادی وجود دارند که استریم از طریق توییچ را به کار اصلی خود تبدیل کردهاند. در واقع اگر در توییچ به معروفیت بالایی برسید و بازدیدکنندگان زیادی را جذب کنید، میتوانید با استفاده از راههایی که گفته شد درآمد خوبی داشته باشید. تازه این موضوع را هم در نظر بگیرید که درآمد حاصل شده شما از سمت توییچ به دلار است و به همین خاطر، عدد نهایی میتواند حسابی قابل توجه باشد.
تازه موضوغ فقط سر حقوقی که خود توییچ به استریمر پرداخت میکند نیست و راههای دیگری مانند گرفتن اسپاسنر و حمایت مالی مستقیم خود بازدید کنندگان هم وجود دارد. بنابراین اگر در این کار موفق شوید، میتوانید روی آن به عنوان یک شغل ثابت حساب باز کنید. نکته مثبت دیگر این است که توییچ در حال محبوب شدن میان کاربران ایرانی بوده و به همین خاطر، اگر محتوای جذاب و سرگرم کنندهای ایجاد کنید میتوانید خیلی سریع به موفقیت برسید. فقط باید بدانید که موفقیت در این زمینه به تلاش، استمرار و علاقه زیادی نیاز دارد.
TwitchCon چیست؟
حالا که در مقاله توییچ چیست در حال پرداختن به جزئیات این پلتفرم هستیم، بد نیست که به TwitchCon هم اشارهای داشته باشیم. TwitchCon نام یک مراسم سالانه است که در ماه سپتامبر یا اکتبر برگزار میشود. هدف اصلی این مراسم جشن گرفتن ویدیو گیم و استریمینگ است که در طی آن، ویژگیهای جدیدی معرفی شده و از استریمرهای برتر هم قدردانی میشود.
فعالیتهایی که در TwitchCon رخ میدهد شامل مواردی مانند مصاحبه، ملاقات استریمرها با طرفداران، جشن گرفتن و موسیقی و کارهایی از این قبیل میشود. اولین TwitchCon تاریخ در سال 2015 و در شهر سن فرانسیسکو برگزار شده که در طی آن بیست هزار نفر حاضر شدند (البته این رقم مربوط به حضار دو روز است). پس از آن ما شاهد برگزاری رویداد مورد بحث در شهر سن دیگو بودیم که سی و پنج هزار نفر در طی سه روز در آن شرکت کردند. همانطور که مشخص است این رقم به صورت سالانه افزایش پیدا میکند.
خرید توییچ توسط آمازون چه نتایجی را به دنبال داشت؟
شرکت آمازون پلتفرم توییچ را در سال 2014 خریداری کرد. هرچند که این خرید تاثیر زیادی روی کارکرد توییچ نگذاشت، اما باعث شد که در زمینههای مختلف به پیشرفتهای قابل توجهی دست پیدا کند. یکی از این پیشرفتها که میتوانیم به آن اشاره کنیم اضافه شدن Bit است. Bit یک ارز دیجیتالی به شمار میرود که در مالکیت شرکت آمازون بوده و از آن استفادههای مختلفی میشود. از جمله این استفادهها در محدوده توییچ میتوانیم به حمایت مالی استریمرها (Donation) و خرید اشتراک Twitch Prime اشاره کنیم. اما منظور از توییچ پرایم چیست؟ در ادامه مقاله توییچ چیست به این سرویس اشتراکی خواهیم پرداخت.
Twitch Prime چیست؟
توییچ پرایم نام یک سرویس اشتراکی پولی بوده که به سرویس Amazon prime متصل است. در واقع هر کسی که که به مشترکین Amazon Prime متصل شود، میتواند از قابلیتهای Twitch Prime هم لذت ببرد. اما تویچ پرایم قابلیتها و ویژگیهای جالبی را در اختیار مشترکین خود قرار میدهد که در ادامه آنها را مشاهده میکنید.
افرادی که اشتراک Twitch Prime را خریداری کنند، هنگام استفاده از توییچ با هیچگونه تبلیغاتی مواجه نمیشوند و میتوانند از یک تجربه بدون تبلیغ لذت ببرند. علاوه بر این، مشترکین توییچ پرایم میتوانند به طور رایگان DLCهای یک دسته از بازیهای خاص را دانلود کنند. دسترسی به بازیهای رایگان یکی دیگر از مواردی است که میتوانیم به آن اشاره کنیم. البته که نباید انتظار بازیهای رایگان بزرگی مانند آثار مشابه در سرویس PS Plus را داشته باشید.
همچنین اگر جزو مشترکین توییچ پرایم به شمار میروید، میتوانید برخی از بازیهای خاص یا DLCهای آنها را تخفیف خریداری کنید؛ موضوعی که میتواند حسابی در هزینههای شما تاثیرگذار باشد. اما در کنار همه این موارد، اگر Twitch Prime تهیه کنید قادر هستید اشتراک شخصی یا Subscription یکی از استریمرهای مورد علاقه خود را به صورت رایگان داشته باشید. سرویس اشتراکی مورد بحث در بیشتر مناطق دنیا قابل دسترس بوده تا مردم زیادی بتوانند از ویژگیهای قابل توجه آن لذت ببرند.
گیفت کارت توییچ چیست؟ چگونه میتوان Twitch Prime خرید؟
با وجود تمامی نکاتی که در مقاله توییچ چیست به آنها اشاره کردیم، چگونه میتوان اشتراک توییچ پاریم یا Subscription استریمرهای مختلف را تهیه کرد؟ پاسخ ساده است. از آنجایی که در کشور ما محدودیتهای خاصی وجود دارد و به واسطه همین موضوع ما قادر به استفاده از حسابهای بین المللی نیسیتم، گیفت کارتهای توییچ میتوانند باز هم به کمک ما بیایند. شما میتوانید با خرید گیفت کارت توییچ، حساب خود را شارژ کنید و سپس به خرید مواردی مانند توییچ پرایم و اشتراک شخصی استریمرها بپردازید. هنگامی که این دست از اشتراکها را بخرید، به تمامی قابلیتهایی که پیش از این به آنها اشاره کردیم دسترسی پیدا خواهید کرد. علاوه بر این، اگر در حساب خود به اندازه کافی موجودی داشته باشید میتوانید به طور مستقیم از استریمر یا استریمرهای مورد علاقه خود حمایت مالی کنید. هنگامی که این کار را انجام دهید، استریمرها میتوانند امکانات بهتری برای خود تهیه کنند و کیفیت محتوای تولیدی خود را به بالاترین سطح ممکن برسانند. حال اگر قصد به استفاده از ویژگیهای مورد بحث دارید، میتوانید گیفت کارت توییچ مورد نظر خود را از فروشگاه وب گیفت تهیه کرده و حساب خود را شارژ کنید.
چگونه از گیفت کارت توییچ استفاده کنیم؟
هنگامی که گیفت کارت توییچ خود با قیمت مورد نظر را تهیه کردید، کافی است آن را Redeem کرده و از ویژگیهای آن بهره ببرید. برای این کار باید اول از همه وارد وبسایت Twitch شوید. اگر از قبل حساب خاص خود را دارید وارد آن شوید و در غیر این صورت، یک حساب جدید برای خود بسازید. هنگامی که وارد اکانت خود شدید باید به صفحه Redeem Code بروید و کد موجود روی گیفت کارت را در قسمت مشخص شده وارد کنید (با کلیک روی لینک قرار داده شده به صفحه مذکور راهنمایی میشوید). پس از وارد کردن کد، گزینه Redeem را بزند تا روند شارژ حساب شما به اتمام برسد. اگر قدمهای ذکر شده را به درستی پشت سر گذاشته باشید، اکانت شما با موفقیت شارژ شده است. در ادامه میتوانید با توجه به میزان اعتبار خود هزینه کنید و اشتراکهایی که میخواهید را بخرید.
جمعبندی
توییچ به عنوان یکی از بزرگترین پلتفرمهای استریمینگ دنیا تاثیر بزرگی در گسترش و محبوبیت این زمینه داشته است. در واقع اگر توییچی وجود نداشت، ممکن بود امروزه با چنین حجم بزرگی از استریمرهای مختلف روبرو نباشیم. البته که این محبوبیت بیدلیل نیست و پلتفرم توییچ در طی همه این سالها نهایت تلاش خود را برای بهبود خدمات و ویژگیهای متفاوت به کار گرفته است. با همه این بحثها این پایان کار نیست و با توجه به شناختی که از شرکت آمازون و خود وبسایت توییچ داریم، به احتمال زیاد در آینده با ویژگیها و قابلیتهای کاربردی جدیدی روبرو خواهیم شد.